Je hebt uren geshopt en bent bruidswinkel uit- en bruidswinkel ingegaan. Bij de laatste winkel zie je dan eindelijk de jurk van je dromen. Tranen van geluk en eindelijk geslaagd. Dan begint het wachten en wachten op de mooiste dag. De Bruidswinkel bestelt je trouwjurk en dan na een paar maanden heb je de eerste pas. Je begint te twijfelen want je hebt ondertussen stiekem toch nog op insta gezocht op trouwjurken en in de nodige magazines geneusd op zoek naar een mooiere jurk.
Je staat dan in de winkel de coupeuse steek een paar spelden op verschillende plekken, kriebelt wat op haar papiertje. En 30 minuten later sta je weer buiten. Nu weet je het zeker dit is niet de jurk waarin jij wilt trouwen op je mooiste dag.
Toch besluit je er nog een nachtje over te slapen. Dat slapen dat lukt niet, je piekert en een nachtmerrie maakt het drama helemaal compleet. Die jurk waar je zes maanden geleden verliefd op bent geworden is het gewoon niet en je wil eigenlijk zo snel mogelijk de trouwjurk annuleren.
Kan je een trouwjurk annuleren of ruilen?
Dan komt het vervelende moment je belt met de bruidsmode winkel en je legt uit dat de jurk toch niet jouw jurk is en graag de bestelde bruidsjurk wil annuleren. Je schikt natuurlijk van de redelijk harde maar zakelijk reactie van de medewerkster aan de telefoon. Want koop = koop en een jurk afzeggen kan gewoon niet. Dat is natuurlijk ook logisch een trouwjurk wordt speciaal voor jou ingekocht. Het is grotendeels een maatwerk product.
In de winkel hangen wel jurken, maar dat zijn showjurken. Daar pas een nieuwe jurk die voor jou besteld is in jou specifieke maat niet bij. Dat klinkt natuurlijk allemaal heel erg oneerlijk maar een bruidswinkel heeft ook verplichten, denk aan de huur de salarissen van het personeel, de inkoop van de jurken, marketing en last but not least betaald een bruidsmode winkel ook belastingen.
Een trouwjurk ruilen kan in goed overleg. Alleen als de jurk goedkoper is hoeft de bruidswinkel het verschil niet terug te betalen. Of ruilen een goed idee is betwijfel ik eigenlijk het levert vaak meer twijfel en tranen op dan je eigenlijk denkt.
Ik wil de jurk echt niet meer
Als je echt heel verdrietig wordt omdat je niet wilt trouwen in de bruidsjapon die je eerst hebt uitgekozen en toch de rekening moet betalen dan is het natuurlijk duur lesgeld. Je kunt proberen de jurk te verkopen op de bekende verkoopplatformen zoals Marktplaats. Een bruidswinkel is niet verplicht om de jurk van je over te nemen. Je kunt wel vragen of zij de jurk voor je willen verkopen alleen is het slagingspercentage vaak laag. Ik ken zelf maar weinig bruidsmodewinkels die dit doen.
Kan ik niet de helft betalen?
Je mag altijd voorstellen dat je 50% betaald, echter hoeft een bruidsmodewinkel hier niet mee akkoord te gaan. Je hebt tenslotte een koopovereenkomst voor een trouwjurk getekend. Ook de aangekochte accessoires zoals een bruidscorselet, schoenen en sieraden maken deel uit van de overeenkomst. Mits je geen bijzondere accessoires hebt gekocht willen de meeste bruidsmodewinkels dit nog wel van de factuur halen.
Ik kom gewoon niet meer opdagen bij de pasafspraak
De meeste bruidsmode winkels werken met een aanbetaling. Deze ben je dan sowieso kwijt. Ook hier geldt weer. Er is een overeenkomst en daar moeten beide partijen zich aan houden. Dus kom jij niet opdagen bij een pasafspraak omdat je ergens anders een trouwjurk die wel naar jou smaak is hebt gekocht. Dan mag de bruidsmode winkel jou alsnog een factuur sturen en eisen dat je de gekochte jurk komt ophalen. Doe je dat vervolgens nog steeds niet dan kun je verwachten dat er redelijk snel een brief van een incassobureau of een advocaat op je deurmat ligt. Want betalen moet je. De extra kosten voor een incassobureau komen geheel voor jouw rekening en die kunnen aardig oplopen. Dus wees verstandig en laat het niet zover komen.
Zijn er nog uitzonderingen?
Ja, die zijn er zeker, alleen dit zijn niet de leukste uitzonderingen. De meeste bruidsmode winkels annuleren je trouwjurk alleen als je partner is overleden. Een huwelijk wat niet doorgaat omdat je partner is vreemd gegaan, geen zin meer heeft of om welke reden dan ook is geen excuus om de aankoop te ontbinden. Dit staat ook in de algemene voorwaarden van de CBW.
foto Michael Bolli via Pixabay